Organisational Debt

Na het lezen van het artikel van Steve Collis over technical debt, waar shortcuts en afwijkingen van de afgesproken standaard, gaten achterlaten in de structuur van software, moest ik denken aan de ‘debt’ die altijd ontstaat in groeiende organisaties.

Het is voor veel mensen geen onbekend verschijnsel; je doet al jaren een aantal specifieke taken, de organisatie groeit door, en plotseling zie je dat bepaalde taken eigenlijk helemaal niet meer bij jouw takenpakket horen; taken die zelfs niet op je eigen afdeling uitgevoerd horen te worden.

Ik heb deze ‘organisational debt’ al bij veel organisaties gezien tijdens het uitvoeren van een bedrijfsprocesanalyse.

Door de bouwstenen van de organisatie boven tafel te halen, kom je erachter dat bepaalde bouwblokken, die weldegelijk noodzakelijk zijn, door genoemde groei inmiddels op een onlogische plaats in de organisatie zitten. Veel bedrijven gaan, vaak alleen vanuit een financiële aanleiding, over op een functionele reorganisatie om deze ‘organisational debt’ in te lossen.

Helaas lost dat de kern van het probleem vaak niet op omdat de taken die uitgevoerd worden niet vanuit het juiste perspectief bekeken worden. Men komt niet tot de kern van de organisatie, heeft de bouwblokken niet helder op de rij, en lost daardoor slechts een klein deel van de ‘organisational debt’ in.

De benadering om vanuit de bouwblokken de organisatie op te bouwen, het bouwwerk bij te houden en regelmatig te evalueren is nog geen algemeen beleid in organisaties. Het is in andere branches gelukkig al wel standaard: door regelmatig onderhoud kun je een renovatie voorkomen.

Interesse om deze zienswijze op organisatie onderhoud eens te bespreken? Bel of mail gerust eens met ons.

Mark Mulder

Author: Mark Mulder